Generalny przedstawiciel
ABIS Projekt
tel./fax: (0 34) 365 67 69
42-200 Częstochowa, ul. Jasnogórska 43
 
  Podręcznik dla początkujących - ABISPLAN 21 PL
| http://abisprojekt.com.pl |

Wstęp
Cechy podstawowe
Uruchomienie programu
Techniki podstawowe
Pierwsze kroki
Praktyczne zastosowanie
 

Uruchomienie programu

Zawartość



Jeżeli jesteś zaawansowanym użytkownikiem komputerów rozdział ten również powinien Cię zainteresować. Oprócz podstaw, związanych z uruchamianiem programu znajdziesz tu kilka informacji odnośnie budowy ekranu programów ABISPLAN i filozofii jaką przyjęli jego twórcy, aby stał się on łatwy w nauce i wydajny w pracy. W ostatniej części tego rozdziału opisujemy sposób w jaki będziemy komunikować się z Tobą wskazując Ci narzędzia, czy funkcje, które będziesz musiał uruchomić, aby sprawdzić ich działanie.
  • W tej części podręcznika dowiesz się

  • jak uruchomić program po zainstalowaniu,
  • jak zbudowany jest ekran programu,
  • jak zakończyć sesję z programem.

Start programu ABIS 2D

Po poprawnym zainstalowaniu oprogramowania i ponownym uruchomieniu komputera, w zależności czy została wybrana instalacja ikon skrótów na pulpit czy w menu Start powinny ukazać się między innymi następujące ikony pokazane na rysunku. Dwukrotne kliknięcie na którejkolwiek z ikon powinno uruchomić wskazany moduł programu. Do celów niniejszego podręcznika będziemy posługiwać się głównie programem, którego ikona zatytułowana jest ABIS 2D.

Przykład wyglądu foldera Abisplan umieszczonego na pulpicie Windows podano dla instalacji wszystkich dostępnych modułów.
Rozmiar: 6518 bajtów
W celu uruchomienia programu ABIS 2D należy dwukrotnie kliknąć na ikonie, która powinna się znajdować na pulpicie Windows lub w menu Start/ Programy/ Abisplan (zamiast "Abisplan" może być inna nazwa w zależności od tego w jaki sposób został zainstalowany program).

Otwieranie rysunków istniejących

Polecenie otwierania pliku jest jedną z podstawowych funkcji programu. Program ABIS 2D umożliwia otwarcie plików z rozszerzeniem .2D, oraz import plików dxf i dwg. Ponieważ przy zapisie zapamiętywane są wszelkie ustawienia, to przy ponownym wywołaniu rysunku, powrócimy do punktu, w którym ostatnio zakończono pracę. Zapisując ponownie rysunek zostanie z poprzedniej wersji utworzona kopia zapasowa z rozszerzeniem .S2D. Chcąc odzyskać poprzednią wersję rysunku należy w oknie Otwórz zmienić typ pliku na .S2D i wskazać wybrany rysunek (z rozszerzeniem .S2D). Przy wyborze rysunku można korzystać z różnych dysków i folderów.

Aby otworzyć rysunek

  1. Z menu Plik wybierz polecenie Otwórz.
  2. Z listy "Szukaj w" wybierz dysk, na którym zapisany jest plik.
  3. Kliknij dwukrotnie folder, w którym znajduje się plik.
  4. Kliknij dwukrotnie nazwę pliku.
! Wskazówka
Alternatywną metodą otwarcia obrazka jest użycie przycisku na Górnej Szarej Listwie Funkcji.

Nowy rysunek

Jeżeli kończymy pracę z jednym projektem i chcemy zacząć rysować następny, musimy stworzyć nowy rysunek. Podczas tworzenia nowego rysunku mamy możliwość wskazania pliku wzorcowego. Dzięki temu mamy możliwość przejęciea wszystkich ustawień programu z poprzedniego rysunku.

Aby stworzyć nowy rysunek

  1. Z menu Plik wybierz polecenie Nowy.
  2. Jeżeli obecny projekt został zmieniony, program zaproponuje jego zapisanie.
  3. Następnie pojawi się okno Wybór plików wzorcowych.
  4. Kliknij dwukrotnie na plik z którego chcemy przejąć parametry, lub kliknij przycisk Anuluj w celu otwarcia nowego rysunku bez wzorca.
! Wskazówka
Alternatywną metodą otwarcia obrazka jest użycie przycisku na Górnej Szarej Listwie Funkcji.

Wzorzec

Każdy rysunek zapisuje się wraz ze wszystkimi parametrami przyjętymi w trakcie pracy nad projektem. Zatem przed rozpoczęciem rysowania można wybrać sobie wzorzec tzn. taki rysunek, którego ustawienia nam odpowiadają (np.: wielkość liter, krój czcionek, wygląd linii wymiarowych, nazwy warstw itp...). Po otwarciu nowego rysunku nie będzie trzeba dokonywać wstępnych ustawień. W tym celu podczas tworzenia nowego rysunku wskazujemy na dysku poprzednio edytowany rysunek z ustawieniami które nam odpowiadają.

Zapisywanie rysunków

Jeżeli rysunek jest otwarty pierwszy raz, to po kliknięciu ikony lub wybraniu pozycji Zapisz z menu Plik pojawi się okno wyboru Zapisz rysunek.
Okno wyboru pozwala na wskazanie lokalizacji pliku 2D w dowolnym miejscu na dysku komputera lub w otoczeniu sieciowym
Rozmiar: 4745 bajtów
Po wprowadzeniu nowej nazwy należy kliknąć klawisz OK. Zamknięcie okna bez dokonania wpisu następuje po kliknięciu klawisza Anuluj.

Program domyślnie zapisuje rysunki w folderze \CAD\2D.
W przypadku, gdy chcemy zapisać istniejący rysunek pod nową nazwą należy wybrać pozycję Zapisz jako... z menu Plik. Pojawi się okno Zapisz rysunek z podświetloną nazwą rysunku. W tym momencie można wpisać nową nazwę i wcisnąć klawisz Enter lub OK.

Funkcję automatycznego zapisu ustawia się w pozycji Ustawienia w menu Ustawienia.

Budowa ekranu programów ABISPLAN

Środowisko pracy

Poniższy rysunek przedstawia wygląd ekranu ABIS 2D. Zaznaczono na nim sposób podziału elementów ekranu i nazewnictwo jakie przyjęto do celów niniejszej instrukcji.

Listwy narzędziowe

Ekran programu ABIS 2D został podzielony na różnokolorowe obszary zwane dalej listwami. Listwy te zawierają zbiory funkcji lub narzędzi, a także informują o pracy systemu. Listwy funkcji podzielone zostały pomiędzy:
  • Listwę Menu
  • Górną Szarą Listwę Funkcji
  • Pionową Listwę Menu Bocznego
  • Dolną Niebieską Listwę Podmenu
  • Dolną Szarą Listwę Komunikatów
  • Dolną Zieloną Listwę Parametrów.


Ekran programu ABIS 2D. Różnokolorowe obszary zwane dalej listwami zostały nazwane w sposób pokazany obok. Nazewnictwo to stosowane jest w dalszej części instrukcji.
W centralnej części ekranu jest miejsce zwane Graficznym Obszarem Ekranu (domyślnie czarne tło), które stanowi przestrzeń rysunku.

W menu programu ABIS 2D znajduje sie większość funkcji programu. Jest to standardowa listwa menu systemu Windows.

Pod listwą menu znajduje się Górna Szara Listwa Funkcji. Dzięki niej można dokonywać operacji na plikach (Nowy, Otwórz, Zapisz), sterować zmianą warstw, zmianą koloru, typu oraz sposobu wprowadzania linii, kontrolą wyświetlanego obrazu (powiększanie, odświeżanie, itp.). Znajdują się tam także funkcje informacyjne. Listwa ta jest stale widoczna w trakcie pracy z projektem.
Uwaga! Wszystkie niżej opisane funkcje mają działanie priorytetowe, tzn. działają nawet w trakcie wykorzystywania narzędzi z menu bocznego wspomagając ich działanie.
Funkcje przypisane ikonom Górnej Szarej Listwy Funkcji to:
Rozmiar: 97 bajtów Nowy rysunek
Rozmiar: 134 bajtów Otwórz rysunek
Rozmiar: 108 bajtów Zapisz rysunek
Rozmiar: 86 bajtów Cofnij, ponów
Rozmiar: 290 bajtów Powiększenie lupy
Rozmiar: 137 bajtów Lupa
Rozmiar: 105 bajtów Przesunięcie widoku
Rozmiar: 145 bajtów Odśwież widok
Rozmiar: 338 bajtów Zarządzanie warstwami
Rozmiar: 265 bajtów Skala planu
Rozmiar: 382 bajtów Zarządzanie kolorami
Rozmiar: 312 bajtów Zarządzanie typami linii
Rozmiar: 251 bajtów Skala typów linii
Rozmiar: 315 bajtów Krok kursora
Rozmiar: 100 bajtów Tryb ortogonalny
Rozmiar: 127 bajtów Wywołanie makra
Rozmiar: 111 bajtów Pomiar dystansu
Rozmiar: 96 bajtów Pomiar kąta
Rozmiar: 114 bajtów Informacja
Rozmiar: 92 bajtów Pomoc

Pionowa Listwa Menu Bocznego jest zbiorem narzędzi, które służą wprowadzaniu danych i ich modyfikowaniu. Ikony symbolizujące poszczególne narzędzia oznaczone słownymi skrótami pozwalają w łatwy sposób dotrzeć do potrzebnej funkcji. I tak między innymi ikona POW symbolizuje narzędzie do pomiaru POWierzchni pomieszczeń. Listwa ta jest stale widoczna w trakcie pracy z projektem.

Dolna Niebieska Listwa Podmenu jest nierozerwalnie związana z Listwą Menu Bocznego i przyporządkowuje mu swoją zawartość w zależności od rodzaju wybranego narzędzia oferując tzw. Podmenu.

Każdy element podmenu zawiera dodatkowo swoje opcje zawarte w Dolnej Zielonej Listwie Parametrów, które zmieniają się automatycznie wraz ze zmianą elementu podmenu. Po wskazaniu ikon z tego pola możliwa jest zmiana wartości wyświetlanej w polu tej opcji lub wybór z listy rozwijanej dostępnych opcji innego elementu.

Nad Dolną Niebieską Listwą Podmenu znajduje się Dolna Szara Listwa Komunikatów służąca użytkownikowi do komunikacji z programem. Po wskazaniu opcji podmenu w oknie komunikacji pojawia się komenda, której wykonanie gwarantuje poprawne działanie narzędzi.

Na samym dole ekranu znajduje się Pasek stanu. Można ją wyłączyć w menu Transformacje. Na tej listwie pojawiają się podpowiedzi do funkcji nad którą aktualnie znajduje się wskaźnik myszy.

Podstawowa terminologia

Kontekstowe menu

Nawiązując do poprzednio zamieszczonego opisu działania listew narzędziowych trzeba podkreślić, że listwy: Pionowa Listwa Menu Bocznego, Dolna NiebieskaListwa Podmenu oraz Zielona Listwa Parametrów są ze sobą nierozerwalnie połączone. Ich działanie polega na tym, że po wyborze narzędzia z Menu Bocznego uruchamia się charakterystyczne dla niego Podmenu, z którego należy wybrać odpowiednią opcję, dla której z kolei wyświetla się indywidualna Listwa Parametrów, w której dokonuje się ostatecznych ustawień przed użyciem funkcji.

Sposób wyboru narzędzia

Na potrzeby niniejszego podręcznika chcąc wskazać Czytelnikowi narzędzie, które powinien uruchomić będziemy posługiwać się skrótowym opisem, np.: GRAF/ POLI/ Prosta, oznacza, że użytkownik powinien:
  • kliknąć lewym klawiszem myszy na ikonie GRAF w Szarym Menu Bocznym,
  • następnie na ikonie POLI w Niebieskiej Listwie Podmenu,
  • oraz na ikonie Prosta w Zielonej Listwie Parametrów. Przykład ten został zilustrowany poniżej.

Przykład ten ilustruje kolejność wskazywania ikon na ekranie programu ABIS 2D. Identyczna konwencja ma zastosowanie do pozostałych modułów wchodzących w skład pakietu ABISPLAN.

Typografia zastosowana w podręczniku

Również, gdy w opisie znajdzie się napis typu: K___ lub Nazwa:___ oznaczać to będzie, że podkreślenie zastępuje ciąg cyfr, które powinny się tam znajdować, ale dla potrzeb opisu nie mają one znaczenia oraz w drugim przypadku ciąg znaków, które powinny widnieć po dwukropku, ale również nie są one w tej chwili ważne. Oznaczenia te zawsze będą przedstawione przy użyciu czcionki pogrubionej. Stosowana typografia jest identyczna z tą stosowaną w podręcznikach użytkownika do modułów programu, dla tego Czytelnik nie powinien mieć problemów z odczytywaniem ich znaczenia.

Zakończenie pracy z programem

Aby zakończyć pracę z programem należy z menu Plik wybrać pozycję Zakończ lub kliknąć na ikonie Rozmiar: 118 bajtów znajdującej się w prawym górnym rogu ekranu. Jeżeli rysunek nie został wcześniej zapisany pojawi się komunikat: Zapisać zmiany? Jeżeli wybierzemy Tak spowoduje to zakończenie programu z zapisaniem rysunku na dysku w katalogu, który został wybrany przy jego otwarciu. Jeżeli nie wybrano konkretnego katalogu ABIS 2D zapyta nas o podanie lokalizacji gdzie ma zostać zapisany rysunek. Komenda ta powoduje zapamiętanie wszystkich poczynionych zmian w projekcie i ustawień w działaniu programu, łącznie z widokiem jaki był ustawiony w chwili zapisu. Dzięki temu po otwarciu rysunku od razu rozpoczniemy pracę w miejscu, w którym zakończyliśmy działanie programu.

Jeżeli wybierzemy Nie spowoduje to zakończenie programu bez zapisu. Znaczy to, że wszystkie zmiany dokonane po ostatnim zapisie zostaną utracone. Należy ostrożnie stosować tę komendę, gdyż przez nieuwagę można stracić efekt kilkugodzinnej pracy. Wybranie opcji Anuluj spowoduje powrót do edycji otwartego rysunku.


Poprzedni rozdział Wstecz Do góry Dalej Następny rozdział