Generalny przedstawiciel
ABIS Projekt
tel./fax: (0 34) 365 67 69
42-200 Częstochowa, ul. Jasnogórska 43
 
  Podręcznik dla początkujących - ABISPLAN 21 PL
| http://abisprojekt.com.pl |

Wstęp
Cechy podstawowe
Uruchomienie programu
Techniki podstawowe
Pierwsze kroki
Praktyczne zastosowanie
 


Ciąg dalszy rozdziału "Pierwsze kroki"

Rysowanie ścian

Zawartość



ABISPLAN jako program przeznaczony głównie dla branż związanych z budownictwem udostępnia szereg funkcji pozwalających na szybkie rysowanie murów i kształtowanie ich połączeń. Dzięki swej elastyczności program umożliwia użytkownikowi definiowanie własnych murów warstwowych, a także wstawianie w murach przebić i nisz również o nietypowych kształtach.

W tym ćwiczeniu przedstawimy:

  • jakie jest znaczenie punktów charakterystycznych,
  • jakie są sposoby łączenia i rysowania murów po łuku,
  • jak rysować mury pod różnymi kątami,
  • jak obracać układ współrzędnych,
  • jak zmienić materiał muru,
  • jak usunąć mur,
  • jak wstawić lub usunąć otwór w murze.

Przygotowania wstępne

  • Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia























  1. 1. W górnej szarej listwie ustaw ikonę Orto () w pozycję wyłączoną (ikona nie wciśnięta) lub w menu Funkcje pomocnicze wyłącz pozycję Tryb ortogonalny;
  2. Następnie w menu bocznym kliknij lewym klawiszem myszy na ikonie MURY (lub ustaw kursor na ikonie - zamieni się on w strzałkę - i wciśnij Esc lub Enter), a następnie w niebieskiej listwie podmenu na ikonie WPRO;

  3. W wyświetlonej zielonej listwie parametrów kliknij ikonę Mat:___ i wybierz materiał muru (np.: MAX) klikając w oknie Ściany warstwowe na rysunku symbolizującym materiał (zostanie on otoczony białą ramką). Potwierdź wybór kliknięciem na ikonie OK. Nazwa wybranego materiału powinna się pokazać w polu ikony Mat:___.
    Notatka: Przejście do kolejnych okien zawierających materiały uzyskuje się po wciśnięciu klawiszy Page Up i Page Down;
  4. Wartość grubości muru (ikona Mur:___) ustaw na 0.380. Dokonuje się tego klikając na ikonie Mur:___ i wprowadzając wartość z klawiatury. Wprowadzana liczba powinna być widoczna w białej listwie komunikatów, po komendzie Grubość muru?, a następnie w polu ikony po potwierdzeniu klawiszem Enter.
    Notatka: Nie ma znaczenia czy liczba dziesiętna oddzielona jest od całkowitej kropką czy przecinkiem. Nie trzeba także wprowadzać liczby zero przed przecinkiem, dlatego dopuszczalne są wartości .38 oraz ,38.
  5. Pozostałe parametry jak pokazano na rysunku;

Linia prowadzenia muru

Po dokonaniu wszystkich czynności wstępnych pierwsze ćwiczenie będzie polegało na wprowadzeniu muru o dowolnej długości.





  • Aby wprowadzić mur o dowolnej długości

  1. Kliknij lewym klawiszem myszy w dowolnym miejscu na czarnym obszarze graficznym ekranu;
  2. Poruszając myszką z pewnością zauważysz, że od punktu kliknięcia do pozycji kursora widoczna jest tzw. linia prowadzenia;
  3. Kliknij ponownie lewym klawiszem myszy, aby zakończyć rysowanie muru, (patrz: zamieszczony rysunek). Po prawej stronie od pozycji linii prowadzenia zostanie wrysowany mur. Kierunek wprowadzania muru względem linii prowadzenia ustala się w zielonej listwie parametrów - ikona Z prawej;
  4. Użyj z Górnej Szarej Listwy Funkcji, aby powiększyć obszar rysunku, (patrz: "Techniki używania Lupy");

Notatka: Aby wykorzystywać narzędzia z Górnej Szarej Listwy nie trzeba przerywać rysowania muru.
Pozycja muru względem linii prowadzenia zależna jest od ustawienia, w zielonej linii parametrów, ikony Prowadzenie. Do wyboru są następujące pozycje: Z prawej, Z lewej, W osi.
  1. Po wrysowaniu muru program czeka na wprowadzenie kolejnego odcinka - linia końca muru jest otwarta. Aby przerwać rysowanie dalszego ciągu murów należy wcisnąć na klawiaturze klawisz F1 lub w niebieskiej listwie podmenu ikonę OK (F1) - linia końca muru zostaje zamknięta.

Podawanie długości i punkty charakterystyczne

Rysowanie w programach typu CAD jest rysowaniem precyzyjnym. Wymaga to od użytkownika podawania konkretnych długości oraz rozpoczynania i kończenia rysowania w konkretnych punktach rysunku. Dorysowanie kolejnego fragmentu do muru z poprzedniego przykładu wymaga precyzyjnego wskazania narożnika tego muru, (patrz: "Rysowanie precyzyjne").
  • Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia

  1. Użyj do wykonania ćwiczenia rysunku muru narysowanego w poprzednim przykładzie.
  2. Ustawienia w listwie parametrów również jak w poprzednim przykładzie.
  • Aby dorysować mur do muru z poprzedniego przykładu

Wyszukiwanie to można też zrealizować przy użyciu klawisza funkcyjnego F4. Klawisz ten ma szersze znaczenie, gdyż wyszukuje punkty końcowe oraz punkty przecięcia linii i murów. Klawisz F3 wyszukuje w pobliżu kursora tylko końce linii i murów.
  1. Ustaw kursor (miejsce przecięcia dwóch krzyżujących się linii poruszających się wraz z ruchem myszki) w pobliżu prawego górnego rogu muru, (na ekranie monitora w promieniu ok. 1cm od narożnika);

  2. Wciśnij na klawiaturze klawisz funkcyjny F3, aby precyzyjnie wyszukać punkt końcowy muru. Punkt ten zostanie zaznaczony kwadratem

  3. Aby potwierdzić początek wprowadzania muru kliknij lewym klawiszem myszy (także Esc lub Enter). Wewnątrz kwadratu pojawi się mały krzyżyk symbolizujący punkt początkowy wprowadzania i pojawi się linia prowadzenia;

  4. Długość muru wprowadzamy z klawiatury. Wpisz wartość 1.5 (powinna być ona widoczna w szarej listwie komunikatów), a następnie wciśnij jednokrotnie strzałkę skierowaną w prawo na klawiaturze. Spowoduje to wrysowanie linii prowadzenia o długości 1.5m;
Wprowadzanie długości polega na prostej zasadzie: podać długość z klawiatury, a następnie również z klawiatury kierunek wciskając odpowiednią strzałkę.
  1. Potwierdź koniec muru klikając lewym klawiszem myszy (także Esc lub Enter);
  2. Wprowadź następnie z klawiatury wartość 1 (patrz: punkt 4) oraz naciśnij strzałkę w dół potwierdź kolejny punkt muru lewym klawiszem myszy. Powinieneś otrzymać mur jak na zamieszczonym niżej przykładzie;
Podawanie kierunku można także uzyskać z klawiatury numerycznej (wyłączony klawisz Num Lock). Klawisze 2,4,6,8 - kierunki zgodne z osiami układu współrzędnych, 1,3,7,9 - kierunki skośne (kąt 45 st.).
  1. Po wrysowaniu muru program czeka na wprowadzenie kolejnego odcinka - linia końca muru jest otwarta. Aby przerwać rysowanie dalszego ciągu murów należy wcisnąć na klawiaturze klawisz F1 lub w niebieskiej listwie podmenu ikonę OK (F1) - linia końca muru zostaje zamknięta.
    Notatka: Pamiętaj, że kolejne punkty wprowadzania muru zanim zostaną potwierdzone klawiszem F1, można cofnąć przy użyciu klawisza Backspace.

Łączenia ścian

Rysowanie kilku murów w jednym ciągu (bez przerywania działania funkcji klawiszem F1) powoduje automatyczne łączenie ich narożników. Z kolei dołączanie muru do już istniejącego wymaga wykonania dodatkowej czynności połączenia. Narzędziem, które umożliwia łączenie na kilka różnych sposobów jest ŁĄCZ dostępne w Menu Bocznym. Dla połączenia murów z naszego poprzedniego ćwiczenia posłużymy się narzędziem ŁĄCZ/ -V-. Funkcja tego narzędzia polega na łączeniu w narożnik dwóch murów, które trzeba kolejno wskazać.
  • Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia

  1. Użyj do wykonania ćwiczenia mur narysowany w poprzednim przykładzie zatytułowanym: "Linia prowadzenia muru".
  2. Wybierz w menu bocznym ikonę ŁĄCZ, a następnie w podmenu -V-;
  • Aby połączyć mury w narożnik

  1. Ustaw kursor w pobliżu lica jednej ze ścian (mur A) i kliknij lewym klawiszem myszy (także Esc lub Enter). Wskazane lico muru zostanie podświetlone, (patrz: pkt. 1 na rysunku);
  2. Ustaw kursor w pobliżu lica drugiej ściany (mur B) i kliknij ponownie lewym klawiszem myszy, (patrz: pkt. 2 na rysunku). Wskazane ściany powinny zostać połączone.
    Notatka: Jeżeli po połączeniu murów część rysunku jest nieczytelna odśwież zawartość ekranu przy użyciu narzędzia Rozmiar: 144 bajtów z Górnej Szarej Listwy Funkcji Pomocniczych.
Tę samą metodę łączenia można zastosować do połączenia ze sobą dwóch linii lub muru z linią.

Uwaga! Nie ma znaczenia, czy wskażemy prawe czy lewe lico muru. Ważne natomiast jest to, aby w obydwu murach wskazywać lico po tej samej stronie, w przykładzie oznaczone punktami 1 i 2 oraz 1' i 2'. W przypadku łączenia murów funkcja Zaokrąglenie R=___ jest niedostępna.
Podobnie do poprzednio opisanego przykładu postępuje się przy przedłużaniu muru do muru funkcją -T- oraz przy łączeniu murów krzyżujących się funkcją -X-. Patrz punkty od 1 i 2 z tego ćwiczenia.
ŁĄCZ/ 3MUR łączy w sobie funkcje poprzednio opisanych narzędzi do łączenia. Dodatkowo umożliwia wskazanie jednocześnie 3 murów oraz wybór rodzaju połączenia
Przy przedłużaniu muru do muru (funkcja -T-) ważne jest, aby wskazać w punkcie 2 lico muru B znajdujące się bliżej w stosunku do muru A oznaczone na rysunku punktami 2 i 2'.
Uwaga! Kliknięcie w punkcie lica muru B (oznaczonym na rysunku jako 2") leżącym na przedłużeniu muru A pozwala na połączenie murów bez wycięcia połączenia.

Ściany prowadzone po łuku

Program ABIS 2D umożliwia także łatwe rysowanie murów łukowych. Przejście na rysowanie po łuku można uzyskać także podczas wprowadzania murów prostych poprzez zmianę tzw. Trybu wprowadzania. Kliknięcie na ikonie Prosta w zielonej listwie parametrów funkcji MURY/ WPRO pozwala na rozwinięcie listy dostępnych trybów. Opcje rozpoczynające się od Okrąg:___ oznaczają tryb wprowadzania okręgów według różnych danych. W trakcie rysowania ciągu muru, można dowolną ilość razy zmieniać tryb wprowadzania. Wyboru trybu dokonuje się poprzez kliknięcie lewym klawiszem myszy na wybranej opcji.
  • Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia

  1. Upewnij się, po wybraniu funkcji MURY/ WPRO, że w zielonej listwie parametrów dokonane są następujące ustawienia. Jeżeli ustawienia są inne spróbuj dokonać odpowiednich poprawek analizując poprzednie ćwiczenia.



  2. Ustaw także Krok Kursora na wartość 1, klikając w Górnej Szarej Listwie Funkcji Pomocniczych na ikonie Rozmiar: 297 bajtów, a następnie wprowadzając z klawiatury wartość 1 potwierdzoną klawiszem Enter. Wartość ta powinna pokazać się w polu ikony. Dzięki temu ustawieniu każde wciśnięcie strzałki na klawiaturze przesunie kursor w obszarze graficznym ekranu o 1m w kierunku wskazanym strzałką, (patrz: "Poruszanie kursora za pomocą klawiszy sterujących").

  • Aby narysować mur po łuku

  1. Kliknij lewym klawiszem myszy w wolnym miejscu obszaru graficznego ekranu (także Esc lub Enter), aby wprowadzić pierwszy punkt muru;

Uwaga! Jeżeli wykonane dotychczas ćwiczenia zajmują cały obszar graficzny posłuż się funkcją zmiany powiększenia lupy (patrz: "Pomniejszanie rysunku") lub przesuń aktualny widok (patrz: "Przesuwanie widoku").
  1. Wciśnij jednokrotnie na klawiaturze klawisz strzałki skierowany ku górze. Kursor przesunie się do góry względem punktu początkowego o wartość 1m (wartość Kroku Kursora);
  2. Potwierdź kliknięciem lewym klawiszem myszy drugi punkt muru;
  3. Zmień Tryb wprowadzania poprzez kliknięcie na ikonie Prosta i wyborze Okrąg: K-Ś-P, co oznacza wprowadzanie okręgów przez podanie trzech punktów - punktu Końcowego, punktu Środkowego i punktu Początkowego;
  4. Wciśnij jednokrotnie na klawiaturze klawisz strzałki skierowany w prawo (wartość Kroku Kursora = 1m) i potwierdź środek muru kliknięciem lewym klawiszem myszy. W punkcie tym zostanie (punkt ) umieszczony mały krzyżyk oznaczający środek okręgu;
  5. Powtórz czynność z punktu 5. Po kliknięciu potwierdzającym Punkt Początkowy wzdłuż półokrągłej linii prowadzenia zostanie wrysowany mur;
  6. Zmień Tryb wprowadzania poprzez kliknięcie na ikonie Okrąg: K-Ś-P i wyborze Prosta;
  7. Powtórz czynność z punktu 5. Zakończ rysowanie klawiszem F1.
Zamiast Kroku Kursora można podawać konkretne długości jak to pokazano na ilustracji. W punkcie 2 należałoby wprowadzić z klawiatury wartość 1, po czym wskazać kierunek i potwierdzić Esc.
Po zakończeniu opisanych powyżej czynności powinieneś otrzymać rysunek muru jak na załączonej ilustracji (bez wymiarów i opisu, które dodano w celach informacyjnych).

Rysowanie murów pod kątem i obracanie układem współrzędnych

Wprowadzanie murów pod kątem można uzyskać na kilka sposobów.
  • Pierwszy sposób został już opisany - to wprowadzanie kierunku rysowania muru poprzez wciśnięcie klawisza klawiatury numerycznej (patrz: "Poruszanie kursora za pomocą klawiszy sterujących"). Mur taki będzie rysowany pod kątem 45 stopni w stosunku do aktualnego układu współrzędnych. Należy zwrócić uwagę, aby funkcja Orto (Rozmiar: 99 bajtów) w Górnej Szarej Listwie była ustawiona w trybie Orto nie (patrz: "Tryb ortogonalny").

  • ¨ Drugi sposób polega na obrocie układu współrzędnych. W tym celu należy kliknąć na ikonie symbolizującej układ współrzędnych (lewy dolny róg ekranu) i wprowadzić nową wartość kąta. Można posłużyć się klawiszem F7, aby wskazać nowy kierunek układu graficznie.

  • Trzeci sposób to podawanie długości razem z wartością kąta rozdzielone przy użyciu średnika, po czym wskazujemy kierunek strzałką na klawiaturze. Składnia takiego polecenia może wyglądać następująco: 1.5;30 lub 1.5;-30.

Notatka: We wszystkich opisanych metodach można wprowadzać ujemne wartości kąta, aby uzyskać obrót zgodny z ruchem wskazówek zegara.

Zmiana materiału muru

W poprzednio opisanych ćwiczeniach zwraca uwagę sposób szrafowania murów (sposób oznaczenia materiału muru). Każdy nowo wprowadzony mur, oznaczony tym samym materiałem, szrafowany jest naprzemian raz w jednym raz w drugim kierunku. W programie ABIS 2D istnieje możliwość wyboru pomiędzy szrafowaniem indywidualnym i globalnym dla wszystkich murów . Odpowiedzialny jest za to parametr MURY/ WPRO/ Szraf muru. Ustawienia tego można dokonać przed rozpoczęciem wprowadzania murów lub po ich wprowadzeniu przy użyciu funkcji zmiany materiału MURY/ N MAT.
  • Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia

  1. Użyj do wykonania ćwiczenia mury narysowane w poprzednim przykładzie zatytułowanym: "Ściany prowadzone po łuku".
  2. Wybierz w menu bocznym ikonę MURY, a następnie w podmenu N MAT;
  3. Wyłącz pozycję Szraf muru (kliknij jednokrotnie na ikonie);
  4. Podobnie ustaw parametr Pojedynczo (P) w pozycję Wg typu (T). Funkcja ta pozwala na wskazywanie do zamiany pojedyncze mury lub wszystkie o tej samej nazwie materiału;
  5. Kliknij w listwie parametrów na ikonie Nowy materiał. W otwartym oknie wyboru materiału wskaż Max. Nazwa materiału powinna pokazać się w polu ikony.
  • Aby zmienić materiał muru

  1. Kliknij na murze lewym klawiszem myszy (także Esc lub Enter). Wszystkie mury narysowane przy użyciu tego samego materiału zostaną podświetlone. Dotyczy to także murów nie związanych bezpośrednio z murami aktualnie wskazanymi.
  2. Wciśnij klawisz F1 na klawiaturze, aby dokonać zmian lub ponownie lewy klawisz myszy (także Esc lub Enter), aby anulować wybór.
Parametr Wg typu zmienia materiał wszystkich murów na rysunku o tej samej nazwie materiału. Dlatego ustawienia tego należy używać ostrożnie.

Wprowadzanie w murach otworów

Wprowadzanie w murach otworów zwanych przebiciami pozwala na wstawianie w nich okien i drzwi. Podczas wstawiania drzwi lub okien przy użyciu bibliotek parametrycznych (Makro) otwór w murze wycinany jest automatycznie. Narzędziem, które pozwala na wstawianie przebić jest funkcja MURY/ P-B. Wprowadzanie otworów wraz z węgarkami należy rozpocząć klikając w zielonej listwie parametrów na ikonie Tryb: 2 punkty i wybrać z rozwiniętej rolety Rodzaj przebicia opcję 3P + Odbicie. Czynność będzie polegała na wskazaniu czterech punktów narożnych otworu (dwa po jednej i dwa po drugiej stronie lica muru) oraz na wrysowaniu po jednej ze stron obrysu ościeża przebicia, który zostanie symetrycznie odbity.
  • Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia

  1. Narysuj poziomo fragment muru o długości 3.5m i grubości 0.38m. Jako materiał muru wybierz MZ 02 MW, (patrz: "Przygotowania wstępne").
    Notatka: Użyj klawiszy Page Up i Page Down, aby przejść do kolejnych okien zawierających definicje murów.
  2. Wybierz w menu bocznym ikonę MURY, a następnie w podmenu kliknij P-B, a następnie w listwie parametrów na ikonie Tryb: 2 punkty i w rozwiniętej rolecie wskaż opcję 3pkt.+odbicie
  • Aby w murze wyciąć otwór (przebicie)

  1. Ustaw kursor w pobliżu lewego górnego narożnika muru i wyszukaj go precyzyjnie przy użyciu klawisza funkcyjnego F3 (lub F4);
  2. Przesuń kursor o wartość 1m w prawo, wprowadzając z klawiatury 1 i wciskając klawisz strzałki na klawiaturze oraz potwierdź pierwszy punkt przebicia wciskając lewy klawisz myszy (także Esc lub Enter);
  3. Przesuń kursor o 1.5m w prawo (patrz: pkt. 2) i potwierdź drugi punkt przebicia;
  4. Przesuń kursor o wartość grubości muru (0.38m) w dół, a następnie 0.08m w prawo (szerokość węgarka) i potwierdź trzeci punkt przebicia. Czwarty punkt zostanie automatycznie odbity względem osi przechodzącej przez środek otworu;

Uwaga! Jeżeli wskażesz niewłaściwe położenie punktu, w każdej chwili możesz go cofnąć wciskając klawisz Backspace na klawiaturze. Każde następne wciśnięcie cofa kolejny punkt.
Wybór Rodzaju przebicia zależy od kształtu jaki chcemy mu nadać. Oprócz opisanej powyżej funkcja 2 punkty pozwala na wprowadzanie przebić o prostych ościeżach. Pozostałe dwie funkcje umożliwiają rysowanie przebić o ościeżach niesymetrycznych.
  1. Po wprowadzeniu trzeciego punktu program automatycznie powróci do pierwszego narożnika (patrz: pkt. 2) otworu oczekując na wprowadzenie kształtu ościeży. Wprowadź kolejne punkty jak na zamieszczonej ilustracji:
    • 5a) 0.1m w dół i Esc,
    • 5b) 0.08m w lewo i Esc,
    • 5c) 0.28m w dół i Esc.
  2. Na zakończenie wciśnij klawisz F1. Obrys drugiego ościeża zostanie automatycznie odbity względem osi przechodzącej przez środek otworu.
Po zakończeniu wprowadzania kształtu przebicia powinno się otrzymać otwór jak na zamieszczonej ilustracji. Dodatkowo używając funkcji GRAF/ POLI pozwalającej na rysowanie linii, można dorysować obrysy parapetów oraz ramy okiennej. Rysowanie funkcją POLI jest bardzo podobne do omawianej metody rysowania murów.




Notatka: Pamiętaj, aby w trakcie rysowania linii precyzyjnie wyszukiwać punkty charakterystyczne, (patrz: "Podawanie długości i punkty charakterystyczne").

Ciąg dalszy rozdziału po naciśnięciu klawisza "Dalej"


Poprzedni rozdział Wstecz Do góry Dalej Następny rozdział