Generalny przedstawiciel
ABIS Projekt
tel./fax: (0 34) 365 67 69
42-200 Częstochowa, ul. Jasnogórska 43
 
  Podręcznik dla początkujących - ABISPLAN 21 PL
| http://abisprojekt.com.pl |

Wstęp
Cechy podstawowe
Uruchomienie programu
Techniki podstawowe
Pierwsze kroki
Praktyczne zastosowanie
 


Ciąg dalszy rozdziału "Pierwsze kroki"

Usuwanie obiektów

Zawartość


Usuwanie murów

Usuwanie murów można zrealizować jedną z dwóch funkcji USUŃ/ FIG albo USUŃ/ ELEM. Różnica między nimi polega na tym, że aby wykasować cały mur wprowadzony jednym ciągiem (od punktu rozpoczęcia muru do zakończenia klawiszem F1) należy posłużyć się funkcją USUŃ/ FIG. Natomiast, aby usunąć pojedynczy odcinek muru używa się funkcji USUŃ/ ELEM.

Przy wskazywaniu murów do usunięcia posługujemy się tzw. Trybem wyboru. Ikona Pojedynczo (P), dostępna w Zielonej Listwie Parametrów, pozwala na wskazywanie murów pojedynczymi kliknięciami. Aby wskazać większą ilość murów wybierz tryb Okno (O), w którym wszystkie mury muszą w całości znajdować się we wskazanym oknie lub Część (C), gdzie tylko fragment muru musi znajdować się we wnętrzu okna, aby został on wskazany.
Rozmiar: 3177 bajtów
Wskazywanie w trybie W oknie i Część polega na zaznaczeniu prostokątnego obszaru, podobnie jak przy wskazywaniu powiększenia lupy, poprzez podanie dwóch punktów na przekątnej obszaru
  • Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia

  1. Użyj do wykonania ćwiczenia mury narysowane w poprzednim przykładzie zatytułowanym: "Zmiana materiału muru".
  1. Wybierz w Menu Bocznym ikonę USUŃ, a następnie w podmenu ELEM, aby usunąć fragment muru lub FIG, aby usnąć cały mur;

  2. Upewnij się, że w zielonej listwie parametrów funkcji FIG i ELEM dokonane są następujące ustawienia:

  • Aby usunąć fragment muru (funkcja USUŃ/ ELEM)

  1. Ustaw kursor np. w pobliżu półokrągłego muru i kliknij lewym klawiszem myszy, wskazany fragment muru zostanie podświetlony;

Uwaga! Jeżeli wskazałeś niewłaściwy fragment muru, z dokonanego wyboru możesz zrezygnować wciskając klawisz Backspace na klawiaturze, lub przejść w Tryb odejmowania od wyboru. Po kliknięciu w listwie parametrów na ikonie ++ i wybraniu --, należy wskazać podświetlone mury, których nie chcesz usuwać. Mury te zostaną odjęte od wyboru.
  1. Wciśnij klawisz F1 na klawiaturze, aby usunąć wskazany mur.
Rozmiar: 4374 bajtów
Tryb wyboru jaki użyjemy aby wskazać mur do usunięcia zależy od aktualnej sytuacji na rysunku. Pozwala on na wybór najwygodniejszej metody wskazywania.
  • Aby usunąć cały mur (funkcja USUŃ/ FIG)

  1. Ustaw kursor w pobliżu dowolnego fragmentu muru i kliknij lewym klawiszem myszy, cały wskazany mur zostanie podświetlony;
  2. Wciśnij klawisz F1 na klawiaturze, aby usunąć wskazany mur.
Rozmiar: 3889 bajtów
Funkcja ta usuwa cały mur wprowadzony jednym ciągiem (od punktu rozpoczęcia muru do zakończenia klawiszem F1).

Usuwanie otworów

Usuwanie otworów w murach odbywa się analogiczne jak usuwanie murów funkcją USUŃ/ ELEM. Nie jest możliwe usunięcie przebicia funkcją USUŃ/ FIG. Po usunięciu otworu miejsce po nim zostaje automatycznie wypełnione murem.

  • Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia

Użyj do wykonania ćwiczenia przebicie narysowane w poprzednim przykładzie zatytułowanym: "Wprowadzanie w murach otworów".
  1. Wybierz w Menu Bocznym ikonę USUŃ, a następnie w podmenu ELEM;

  2. Upewnij się, że w zielonej listwie parametrów dokonane są następujące ustawienia:

  • Aby usunąć otwór (przebicie)

  1. Ustaw kursor w pobliżu prawej lub lewej linii ościeży i kliknij lewym klawiszem myszy lub wskaż je za pomocą trybu W oknie (O) (całe przebicie musi się znaleźć wewnątrz okna). Ościeże wskazanego otworu zostaną podświetlone;
  2. Wciśnij klawisz F1 na klawiaturze, aby usunąć wskazany otwór.

Notatka: Po usunięciu obiektów na rysunku mogą pozostać po nich lady w postaci "dziur". Funkcja ta wymaga odświeżenia obrazu przy użyciu Rozmiar: 144 bajtów z Górnej Szarej Listwy. Przy zmianie powiększenia rysunku odświeżanie obrazu następuje automatycznie.

Ciąg dalszy rozdziału po naciśnięciu klawisza "Dalej"


Poprzedni rozdział Wstecz Do góry Dalej Następny rozdział