Generalny przedstawiciel
ABIS Projekt
tel./fax: (0 34) 365 67 69
42-200 Częstochowa, ul. Jasnogórska 43
 
  Podręcznik dla początkujących - ABISPLAN 21 PL
| http://abisprojekt.com.pl |

Wstęp
Cechy podstawowe
Uruchomienie programu
Techniki podstawowe
Pierwsze kroki
Praktyczne zastosowanie
 


Ciąg dalszy rozdziału "Pierwsze kroki"

Wstawianie elementów z bibliotek

Zawartość



ABISPLAN wyposażony jest w wiele narzędzi umożliwiających szybkie rysowanie różnych elementów budowlanych. Istnieją jednak takie elementy, do narysowania których należy wykonać sekwencję czynności. Przykładowo przy rysowaniu drzwi trzeba wykonać następujące czynności: narysować przebicie w murze, ościeżnicę, symbol drzwi, a następnie zwymiarować drzwi. Dodatkowo można wpisać numer drzwi. Taka sekwencja czynności pojawi się przy rysowaniu dowolnych innych elementów budowlanych takich jak np.: okna i schody.

Dlatego w programie mamy do dyspozycji Makra łączące wyżej wymienione sekwencje czynności w jedno narzędzie. Makra umożliwiają wielokrotne wrysowanie elementów budowlanych o takich samych lub różnych parametrach. Dzięki modyfikacji parametrów charakterystycznych dla danego elementu możliwe jest dopasowanie jego wyglądu i właściwości do własnych potrzeb.

W tym ćwiczeniu przedstawimy

  • co oznacza termin biblioteka parametryczna,

  • jak budować własną bazę bibliotek korzystając z ustawień stałych,

  • w jaki sposób edytować parametry w oknach dialogowych makra,

  • w jaki sposób wstawiać drzwi i okna.

Przygotowania wstępne

Zanim przystąpisz do wstawiania bibliotek zapoznaj się z ich zawartością. Kliknij na ikonie Rozmiar: 140 bajtów w Górnej Szarej Listwie Funkcji Pomocniczych, co spowoduje pojawienie się okna dialogowego Wybierz makro i ustawienia stałe. W oknie tym można wybrać dowolną bibliotekę, poprzez wskazanie i podświetlenie jej nazwy, oraz ustawienia stałe dla danej biblioteki. Pojawi się wówczas jej widok w oknie podglądu z prawej strony. Wskazanie nazwy i kliknięcie ikony OK spowoduje rozpoczęcie procedury wstawiania makra. Ikona Anuluj pozwala na rezygnację z wstawiania biblioteki i opuszczenie okna.
Uwaga! Podczas instalacji pakietu ABISPLAN makra domyślnie umieszczane są w folderze Makro2d. Jeżeli w oknie Nazwa pliku niewidoczne są nazwy makr, upewnij się czy został wskazany właściwy folder.
Wciśnięcie ikony Makro powoduje otwarcie okna dialogowego z listą aktualnie dostępnych makr.

Wstawianie okien i drzwi

Na przykładzie wstawiania drzwi zaprezentujemy algorytm postępowania przy ustawianiu parametrów bibliotek i umieszczaniu ich na rysunku. Przykład ten stanowić będzie wprowadzenie do wykorzystania makr. Jego zrozumienie pozwoli na posługiwanie się pozostałymi bibliotekami dostępnymi w pakiecie.

Notatka: Dokładny opis wszystkich bibliotek dołączonych do programu wraz z opisem parametrów i sposobów umieszczania na rysunku został przedstawiony w podręczniku ABISPLAN 21 - Makro 2D. Wszystkie podręczniki dostępne są w postaci elektronicznej w naszym serwisie internetowym: http://www.abisprojekt.com.pl.
  • Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia

  1. Narysuj poziomo fragment muru o długości 3.5m i grubości 0.38m. Jako materiał muru wybierz MZ 02 MW, (patrz: "Przygotowania wstępne");
  2. Powiększ rysunek tak, aby cały mur ustawiony był w centralnym miejscu obszaru graficznego ekranu i był w całości dobrze widoczny;
  3. Kliknij na ikonie Rozmiar: 140 bajtów w Górnej Szarej Listwie. W otwartym oknie Wybierz makro i ustawienia stałe wskaż bibliotekę o nazwie Drzwi.m2e (w okienku Przegląd powinna się pokazać miniaturka biblioteki) i potwierdź wybór klikając na ikonie OK.
  4. W tym samym oknie mamy możliwość wyboru ustawień stałych makra. Przy pierwszym uruchomieniu w polu tym nie będą dostępne żadne pliki ustawień. Ustawienia te dokonywane są przez użytkownika w trakcie edytowania parametrów biblioteki, w oknach dialogowych. Wprowadzenie nowej nazwy spowoduje zapisanie ustawień i możliwość ich późniejszego wielokrotnego wykorzystania. Na potrzeby naszego przykładu użyjemy nazwy ustawień - Drzwi.m2i - domyślnie proponowanej przez program.
Domyślnie program wpisuje w polu Ustawienia stałe nazwę dla nowotworzonych ustawień - Drzwi.m2i. Użytkownik może tę nazwę potwierdzić klikając na ikonie OK lub wprowadzić nową i również zakończyć klawiszem OK.
  1. Potwierdź wybór klikając na ikonie OK
  2. Bezpośrednio po wyborze biblioteki (Makra) i ustawień stałych, program przechodzi do okien dialogowych edytowania parametrów bibliotek. Ustawień tych należy dokonać zanim przystąpi się do wstawiania biblioteki do rysunku. W pierwszym oknie zatytułowanym Drzwi - ustawienia ustaw wartości jak pokazano na rysunku.
Okno Drzwi - ustawienia pozwala na ustawienia ogólne dotyczące wstawianej biblioteki tj. jej wymiarów, sposobu wprowadzania itp.

Uwaga! Z chwilą rozpoczęcia edytowania parametrów w oknach dialogowych pokazanych poniżej, program przechodzi w tryb wstawiania bibliotek parametrycznych (makr). W trybie tym większość funkcji programu dostępnych z listew narzędziowych jest nieaktywna.
Szybkie przechodzenie do kolejnych parametrów okna można uzyskać używając klawisza TAB  na klawiaturze.
  1. Aby zmienić wartości z prawej strony opisu parametru kliknij lewym klawiszem myszy na cyfrze, którą chcesz edytować. Spowoduje to, że w polu tym pojawi się kursor. Wprowadź z klawiatury nową wartość i potwierdź klawiszem Enter (!).

Uwaga! W każdej chwili podczas edytowania parametrów w oknach dialogowych makra można przerwać jego działanie poprzez kliknięcie na ikonie Anuluj.
  1. Po dokonaniu ustawień w pierwszym oknie dialogowym zatytułowanym Drzwi - ustawienia mamy możliwość przejścia do innych okien dialogowych poprzez kliknięcie na przyciskach Parametry, Geometria, Grafika. W oknie Parametry dokonaj podobnie jak poprzednio odpowiednich korekt zgodnie z zamieszczoną ilustracją. Jeżeli ustawienia są identyczne i nie wymagają zmian potwierdź je kliknięciem na OK.
Jest to kolejne okno dotyczące ustawień grafiki wstawianej biblioteki. Tym razem jest ono odpowiedzialne za rozłożenie elementów na warstwach, kolory elementów, wygląd wstawianego opisu biblioteki, za krój czcionki itp.
  1. Jeśli to konieczne dokonaj edycji parametrów w oknie Geometria, tak aby ustawienia były zgodne z ustawieniami pokazanymi na ilustracji. Na zakończenie potwierdź je klikając na ikonie OK.
W tym oknie dialogowym dokonujemy ustawień wymiarów drzwi.
  1. W przypadku ostatniego okna dialogowego zatytułowanego Drzwi - grafika postąp podobnie jak poprzednio. Po ustawieniu parametrów, jak to zostało pokazane na ilustracji, zakończ edytowanie parametrów kliknięciem na ikonie OK.
W oknie tym mamy możliwość ustawienia sposobu wymiarowania drzwi, rodzaje linii użytych do wrysowania drzwi itp.
  1. Po dokonaniu wszystkich ustawień w podoknach wciskamy klawisz OK w oknie dialogowym Drzwi- ustawienia. Program przejdzie bezpośrednio do trybu wstawiania biblioteki. Od tej chwili należy postępować zgodnie z komunikatami, pokazującymi się w górnej listwie.

Uwaga! W trakcie rysowania makrem możemy cofnąć ostatnio wprowadzony punkt poprzez wciśnięcie klawisza Bakspace i powtórzyć jego wprowadzenie.
  • Aby wstawić drzwi z biblioteki


Uwaga! W przykładzie zastosowano sposób wstawiania drzwi od narożnika. Jeżeli użytkownik wybrał sposób drugi w osi, pojawiające się komunikaty w górnej białej listwie w trakcie wskazywania na rysunku położenia drzwi mogą się różnić od zamieszczonych poniżej.
Rozmiar: 1522 bajtów
  1. Wskaż kursorem zewnętrzny narożnik otworu! Ponieważ w oknie Drzwi - ustawienia wybraliśmy rysowanie drzwi poprzez wskazanie narożnika (Wprowadzanie:    Narożnik), pierwszą czynnością będzie wskazanie lewego lub prawego narożnika drzwi na zewnętrznym licu muru. Ustaw kursor w pobliżu lewego górnego narożnika muru i wciśnij klawisz F3 (lub F4). Po precyzyjnym złapaniu narożnika przesuń kursor o 1m w prawo i potwierdź narożnik drzwi lewym klawiszem myszy lub lepiej klawiszem Esc na klawiaturze, aby zapobiec w ten sposób przypadkowemu poruszeniu kursora.
Rozmiar: 1666 bajtów
  1. Wskaż, w którą stronę rysować drzwi! Po wprowadzeniu narożnika otworu istnieją dwie możliwości wstawienia drzwi, z prawej lub z lewej strony wskazanego punktu. Aby wskazać kierunek rysowania drzwi należy kliknąć w dowolnym miejscu w pobliżu zewnętrznego lica muru, odpowiednio z prawej bądź z lewej strony względem wskazanego narożnika (patrz: zamieszczona obok ilustracja). Kursor wyszukuje najbliższe elementy w promieniu ok. 1 cm (na ekranie).
Rozmiar: 2303 bajtów
  1. Wskaż wewnętrzną krawędź muru! Ponownie należy kliknąć wskazując drugie - wewnętrzne lico muru. Również w tym przypadku można kliknąć w dowolnym miejscu w pobliżu wewnętrznego lica muru. Ważne jest, aby w obydwu przypadkach kliknąć nie na samym murze, ale w pobliżu jego zewnętrznych krawędzi (patrz ilustracja obok). Po tej czynności zostanie wrysowane przebicie i ościeżnice.
Rozmiar: 1511 bajtów
  1. Wskaż kursorem kierunek otwierania skrzydeł! Kolejne kliknięcie definiuje kierunek otwierania skrzydła. Oznacza to, że trzeba wskazać kursorem orientacyjną pozycję, w której znajdzie się klamka gdy drzwi będą otwarte pod kątem 90 st. W przypadku drzwi jednoskrzydłowych do wyboru są cztery różne ustawienia drzwi, w zależności od tego czy są to drzwi prawe czy lewe oraz czy otwierają się na zewnątrz czy też do wewnątrz.
Rozmiar: 1287 bajtów
  1. Po wrysowaniu drzwi według wskazanych punktów, makro umożliwia nam kontynuowanie rysowania drzwi wyświetlając ponownie okno dialogowe zatytułowane Drzwi - ustawienia. Chcąc wprowadzić kolejne drzwi należy postępować według zasad opisanych w punktach powyżej. Aby zakończyć działanie makra naciśnij Anuluj.

Notatka: Nie będziemy w tym ćwiczeniu dokładnie omawiać sposobu wstawiania okien. Algorytm ich wstawiania przy użyciu makr jest prawie identyczny jak opisany poprzednio sposób wstawiania drzwi. Dlatego zainteresowanych zapoznaniem się bliżej z tą biblioteką odsyłamy do podręcznika ABISPLAN 21 - Makro 2D.

Wstawianie schodów

Wprowadzanie schodów z biblioteki omówione zostanie dokładnie na konkretnym przykładzie zastosowań bibliotek w praktyce, na zakończenie niniejszego kursu, patrz: "Schody".

Ciąg dalszy rozdziału po naciśnięciu klawisza "Dalej"


Poprzedni rozdział Wstecz Do góry Dalej Następny rozdział