Generalny przedstawiciel
ABIS Projekt
tel./fax: (0 34) 365 67 69
42-200 Częstochowa, ul. Jasnogórska 43
 
  Podręcznik dla początkujących - ABISPLAN 21 PL
| http://abisprojekt.com.pl |

Wstęp
Cechy podstawowe
Uruchomienie programu
Techniki podstawowe
Pierwsze kroki
Praktyczne zastosowanie
 
Ciąg dalszy rozdziału "Praktyczne zastosowanie"

Wprowadzanie stolarki i schodów

Zawartość


W tym ćwiczeniu przedstawimy

  • jak korzystać z dołączonych do programu bibliotek parametrycznych,
  • jak precyzyjnie umiejscawiać okna, drzwi i schody,
  • jak modyfikować wstawione już elementy.
W efekcie wykonania zamieszczonego poniżej ćwiczenia powinieneś otrzymać rysunek ścian konstrukcyjnych i działowych budynku wraz z wprowadzonymi stolarkami okiennymi i drzwiowymi oraz schodami jak na zamieszczonej obok ilustracji.

Drzwi

Warstwy, którym nazwy zostały nadane na początku tego rozdziału (patrz: "Przygotowanie do pracy z warstwami") posłużą teraz do umieszczania poszczególnych elementów bibliotek. Dzieje się to automatycznie podczas wstawiania bibliotek. Użytkownik ma możliwość zmiany warstw docelowych dla biblioteki na etapie modyfikowania parametrów w oknach dialogowych makr po ich uruchomieniu. W tym ćwiczeniu zademonstrujemy jak umieścić bibliotekę na rysunku. Ustawienia w oknach dialogowych parametrów makr będą identyczne jak w rozdziale "Wstawianie elementów z bibliotek".

Kliknij, aby powiększyć
Jako pierwsze elementy wstawiane za pomocą makr umieścimy na rzucie budynku drzwi. Na zamieszczonym obok rysunku pokazano końcowy efekt poprawnego wykonania tego ćwiczenia.
  • Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia

  1. Zalecamy bardzo dokładne zapoznanie się z funkcjonowaniem bibliotek typu makro opisanych w rozdziale "Wstawianie okien i drzwi".

  2. Używając funkcji Lupa (Rozmiar: 136 bajtów) z górnej szarej listwy funkcji pomocniczych ustaw powiększenie tak, aby w trakcie wstawiania makra miejsce wstawiania było widoczne w całości i nie trzeba było zmieniać powiększenia.
  1. Zanim rozpoczniesz wstawianie drzwi uruchom makro Drzwi.2d klikając na ikonie Makro (Rozmiar: 140 bajtów) w Górnej Szarej Listwie Parametrów, a następnie wykonaj kroki zawarte w rozdziale "Wstawianie okien i drzwi".

  2. Po dokonaniu ustawień w oknach dialogowych makra wskaż lokalizację drzwi na rzucie postępując zgodnie z komunikatami pojawiającymi się w Dolnej Szarej Listwie, (patrz: punkty poniżej oraz na dołączonej do ćwiczenia ilustracji).
  • Aby wprowadzić stolarkę drzwiową

  1. Ustaw kursor w pobliżu lewego dolnego narożnika muru konstrukcyjnego, po jego zewnętrznej stronie i wyszukaj go precyzyjnie używając klawisza funkcyjnego F3 (F4).

  2. Wskaż kursorem zewnętrzny narożnik otworu! Przesuń kursor o 2.1 w prawo i potwierdź narożnik otworu lewym klawiszem myszy lub Esc.

  3. Wskaż, w którą stronę rysować drzwi! W tym celu kliknij lewym klawiszem myszy w pobliżu zewnętrznego lica muru po prawej stronie względem wprowadzonego poprzednio narożnika otworu.

  4. Wskaż wewnętrzną krawędź muru! Ponownie kliknij w pobliżu wewnętrznego lica muru (wewnątrz pomieszczenia). Powinieneś otrzymać przebicie w murze wraz ze wstawionymi ościeżnicami drzwi.

  5. Wskaż kursorem kierunek otwierania skrzydeł! Kliknij w miejscu orientacyjnego położenia klamki przy drzwiach otwartych pod kątem 90 stopni. Drzwi powinny zostać wstawione, a program ponownie wyświetlić okna dialogowe parametrów makra.

Uwaga! Parametry wyglądu czcionki i linii wymiarowej wprowadzonych opisów drzwi pobierane są z aktywnego stylu wymiarowania ustawionego za pomocą funkcji WYM/ WPRO/ Styl:___. Dokładniej na temat wymiarowania będziemy mówili w dalszej części podręcznika w rozdziale "Wymiarowanie liniowe".
Rozmiar: 4373 bajtów
Początkującym użytkownikom zalecamy wskazywanie punktów położenia drzwi na rzucie powoli i dokładnie oraz uważne czytanie komunikatów pojawiających się w dolnej szarej listowie komunikatów.

Notatka: Jeżeli chcesz kontynuować wstawianie kolejnych drzwi kliknij na ikonie OK, aby przerwać kliknij Anuluj. Jeżeli przerwałeś rysowanie, a chcesz wstawić kolejne drzwi, rozpocznij procedurę od początku.
  1. Jeżeli zdecydowałeś się na kontynuowanie wstawiania, po kliknięciu OK ponownie otworzy się okno dialogowe parametrów zatytułowane Drzwi - ustawienia. Możesz dokonać zmian przed wstawieniem kolejnych drzwi lub jeżeli drzwi mają być identyczne potwierdź to okno i następne klikając na ikonie OK. Pozostałe drzwi w ściankach działowych wprowadź w identyczny sposób jak opisano powyżej.

Uwaga! W przykładzie szerokość drzwi wewnętrznych wynosi 80cm. Ustawienia tego dokonuje się w ostatnim oknie parametrów Drzwi - ustawienia. W przypadku wstawiania drzwi w ściany o grubości poniżej 10cm. należy zmienić także w oknie dialogowym Geometria: Głębokość węgarka (osadzenia) na wartość 0.
  1. Przebicie w ściance działowej o grubości 25cm wprowadź przy użyciu funkcji MURY/ P-B/ 2 punkty na warstwie 25. Jest to najprostszy typ przebicia wymagający podania dwóch punktów po jednej ze stron muru, (patrz też: "Wprowadzanie w murach otworów"). Dodatkowo uzupełnij niewidoczny obrys muru funkcją GRAF/ POLI/ Prosta wybierając kolor linii 6 i typ 2.

Okna

Jak pisaliśmy już w rozdziale zatytułowanym "Wstawianie okien i drzwi", algorytm postępowania przy wstawianiu okien jest bardzo podobny do opisanego już sposobu umieszczania drzwi na rysunku. Dlatego w typ rozdziale ograniczymy się tylko do wskazania jak rozpocząć wstawianie okien.
  • Aby wprowadzić stolarkę okienną

  1. Kliknij na ikonie Makro (Rozmiar: 140 bajtów) w górnej szarej listwie. W otwartym oknie Wybierz makro i ustawienia stałe wskaż bibliotekę o nazwie Okna.m2e

  2. W oknie Ustawienia stałe makra wprowadź nazwę dla ustawień, których za chwilę dokonasz, po czym kliknij OK. Program domyślnie proponuje nazwę dla pliku ustawień Okna.m2i. Możesz ją potwierdzić lub wprowadzić nową.

  3. Po otwarciu okien dialogowych parametrów makra wprowadź odpowiednie ustawienia.

  4. Wskaż punkty na rysunku według poleceń pojawiających się w dolnej szarej listwie. Są one identyczne jak przy wstawianiu drzwi.

Notatka: Podobnie jak poprzednio zawracamy uwagę, że w przykładzie zademonstrowano sposób wstawiania okien od narożnika. Jeżeli wybrałeś inne ustawienie komunikaty pojawiające się w trakcie wstawiania makra do rysunku mogą być inne.
Wprowadzenie wszystkich okien do rysunku powinno dać efekt w postaci rzutu jak na zamieszczonej obok ilustracji (bez wymiarów). Punktami oznaczono sposób wskazywania położenia okna na rzucie. Punkty te są identyczne jak w poprzednim przykładzie wstawiania drzwi.

Schody

Postępowanie w przypadku wyboru makra z listy dostępnych bibliotek oraz uruchomienia i edytowania parametrów przed wprowadzeniem schodów do rysunku jest bardzo podobne dla wszystkich makr w programie. Dlatego w przypadku wątpliwości zalecamy powrócić do rozdziału zatytułowanego "Wstawianie elementów z bibliotek", w celu uzupełnienia informacji.
Kliknij, aby powiększyć
Po wykonaniu tego ćwiczenia polegającego na wstawianiu schodów do rzutu budynku powinieneś otrzymać rysunek jak pokazano na ilustracji obok.
  • Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia

  1. Używając funkcji Lupa (Rozmiar: 136 bajtów) z górnej szarej listwy funkcji pomocniczych ustaw powiększenie tak, aby w trakcie wstawiania makra miejsce wstawiania było widoczne w całości i nie trzeba było zmieniać powiększenia.

  2. Kliknij na ikonie Makro (Rozmiar: 140 bajtów) w Górnej Szarej Listwie. W otwartym oknie Wybierz makro i ustawienia stałe wskaż bibliotekę o nazwie Schody06.m2e i kliknij OK.

  3. W oknie Ustawienia stałe makra wprowadź nazwę dla ustawień, których za chwilę dokonasz, po czym kliknij OK. Program domyślnie proponuje nazwę dla pliku ustawień Schody06.m2i. Możesz ją potwierdzić lub wprowadzić nową.

  4. Następnie w oknie Schody06 - Ustawienia dokonaj ustawień parametrów jak na ilustracji. Dokładny opis wszystkich opcji dostępnych w tym i pozostałych oknach dialogowych znajduje się w podręczniku ABISPLAN 21 - Makro 2D.
W oknie tym na szczególną uwagę zasługuje w tym oknie parametr Punkty stałe. Parametr ten ma związek z wyliczeniem przez program parametrów schodów na podstawie wskazanych punktów położenia i możliwością ich edytowania – dopasowania - na etapie wstawiania schodów do rysunku. Np. zwiększenie lub zmniejszenie ilości stopni może spowodować wydłużenie lub skrócenie biegów.
  1. W kolejnym oknie Schody06 - parametry dokonaj ustawień zgodnie z poniższą ilustracją.
W oknie tym ustalamy kolory linii, numer warstwy, na której zostaną wrysowane schody, a także parametry dotyczące wyglądu czcionki opisującej schody.

6. W oknie dialogowym Geometria ustalamy wymiary potrzebne przy rysowaniu schodów w widoku z boku.

  • Aby wprowadzić schody

Po kliknięciu na klawiszu OK w Dolnej Szarej Listwie będą wyświetlane instrukcje dla użytkownika.
  1. Ustaw kursor w pobliżu wewnętrznego narożnika drzwi i wciśnij klawisz F4, aby precyzyjnie wyszukać ten narożnik (patrz: punkt 1 na rysunku poniżej).

Uwaga! W trakcie rysowania makrem możemy cofnąć ostatnio wprowadzony punkt poprzez wciśnięcie klawisza Bakspace i powtórzyć jego wprowadzenie.
  1. Wskaż zewnętrzny narożnik pierwszego stopnia! Następnie wprowadź z klawiatury wartość 0.2 i wciśnij na klawiaturze klawisz strzałki skierowany w lewo. Potwierdź pierwszy punkt wstawiania schodów klawiszem Esc.

  2. Wskaż pierwszy zewnętrzny narożnik biegu! Przesuń kursor w lewo w pobliże narożnika pomieszczenia i wyszukaj ten punkt klawiszem F4, a następnie potwierdź Esc.

  3. Wskaż drugi zewnętrzny narożnik biegu! Postępuj podobnie jak w poprzednim punkcie wskazując jako drugi narożnik biegu przeciwległy narożnik pomieszczenia.

  4. Wskaż zewnętrzny narożnik ostatniego stopnia! Wprowadź z klawiatury wartość 1.5 i wciśnij klawisz kursora skierowany w prawo. Na zakończenie potwierdź ostatni punkt wstawiania schodów klawiszem Esc.
Rozmiar: 7675 bajtów

  1. Automatycznie po wprowadzeniu ostatniego punktu położenia schodów, program wstawi je do rysunku, a w kolejnym oknie wyświetli, obliczone na podstawie wprowadzonych uprzednio parametrów oraz wskazanych punktów, wartości. Użytkownik ma możliwość zmiany ustawień parametrów w tym oknie i kliknięcie na ikonie OK w celu obliczenia nowych wartości. Czynność tę można wykonywać wielokrotnie, aż do uzyskania zadowalających wartości.
Jeżeli dokonamy zmiany ilości stopni to wymiary pojedynczego stopnia także ulegną zmianie.
  1. Nie wprowadzenie żadnej nowej wartości i kliknięcie na OK, traktowane jest przez program jako wyrażenie zgody na ustawienia i spowoduje zakończenie rysowania schodów. W przypadku zmiany wartości polu Grafika pojawia się następne komunikaty:
  1.  Wskaż zewnętrzny narożnik 1 stopnia!

  2.  Wskaż 1 zewnętrzny narożnik biegu!

Na rysunku poniżej pokazano miejsca poszczególnych kliknięć.
Kliknij, aby powiększyć
Każdy z widoków można uzyskać w dwóch wersjach w zależności od tego, po której stronie względem początku schodów wskaże się drugi punkt.

Ciąg dalszy rozdziału po naciśnięciu klawisza "Dalej"


Poprzedni rozdział Wstecz Do góry Dalej Następny rozdział